ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ & ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ
ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ & ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

Η παιδική παχυσαρκία αποτελεί μια από τις συχνότερες διατροφικές παθήσεις, καθώς ο αριθμός των υπέρβαρων και των παχύσαρκων παιδιών αυξάνεται παγκόσμια με γρήγορους ρυθμούς. Η παχυσαρκία στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού είναι ιδιαίτερα ανησυχητική λόγω των επιπτώσεών της στη σωματική και στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξή του, καθώς άτομα που εμφάνισαν παχυσαρκία έστω και για μία φορά είναι δύσκολο να τη θεραπεύσουν και να διατηρήσουν ένα υγιές σωματικό βάρος.

Σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση της παιδικής παχυσαρκίας παίζουν οι αλλαγές που έχουν γίνει στον σύγχρονο τρόπο ζωής. Η έλλειψη πρωινού, η στροφή των παιδιών σε έναν λιγότερο θρεπτικό τρόπο διατροφής, η μείωση της συχνότητας των οικογενειακών γευμάτων, ο μικρότερος αριθμός ημερήσιων γευμάτων και η αύξηση των μερίδων φαγητού είναι βασικοί παράγοντες που συμβάλλουν στην αύξηση του σωματικού βάρους των παιδιών. Κατά την πρώιμη παιδική ηλικία, μαθαίνουν τις θεμελιώδεις συμπεριφορές που τους ακολουθούν για το υπόλοιπο της ζωής τους. Συνεπώς, η ανάπτυξη κακών διατροφικών συνηθειών κατά κανόνα ακολουθούν το παιδί στην εφηβική και την ενήλικη ζωή του.

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΝ

Τα παρακάτω σχετίζονται με υπερβολική ενεργειακή πρόσληψη και συνεπώς συμβάλλουν στην ανάπτυξη της παχυσαρκίας.

  • Ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες
  • Παράλειψη γευμάτων όπως το πρωινό
  • Αυξημένη κατανάλωση αναψυκτικών με ζάχαρη και χυμών εμπορίου
  • Περιορισμένη πρόσληψη φρούτων και λαχανικών
  • Εύκολη πρόσβαση σε ποικιλία φτηνών, πλούσιων σε θερμίδες σνακ και φαγητών (fast food) μέσω καντίνων, περιπτέρων κ.λπ.
  • Μείωση κατανάλωσης σπιτικού φαγητού
  • Κατανάλωση τροφών συμπεριλαμβανομένων σνακ και γευμάτων μπροστά στην τηλεόραση, διότι η προσοχή δεν εστιάζεται στη συνειδητοποίηση των εσωτερικών μηνυμάτων κορεσμού αλλά στο τι προβάλεται στην τηλεόραση και μπορεί να οδηγήσει στην υπερβολική κατανάλωση τροφής .

Στοιχεία δείχνουν ότι παιδιά που ξεπερνούν τις 5 ώρες την ημέρα έχουν 4 ½ φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να γίνουν υπέρβαρα σε σχέση με αυτά που δεν ξεπερνούν τις 2 ώρες την ημέρα.

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ
  • Αύξηση της διάθεσης (availability) των λαχανικών και φρούτων στο σπίτι
  • Μείωση ή αποφυγή των αναψυκτικών/χυμών εμπορίου
  • Παρότρυνση για κατανάλωση νερού για ενυδάτωση. Είναι καλύτερο να τρώμε το φρούτο παρά να το πίνουμε, λόγω των φυτικών ινών που περιέχει το ολόκληρο φρούτο και την πιο αργή απορρόφηση της ζάχαρης του στο αίμα, όταν τρώγεται ολόκληρο.
  • Εστίαση στην ποιότητα των υδατανθράκων με έμφαση στη μείωση των επεξεργασμένων αμυλούχων τροφών (υψηλού γλυκαιμικού δείκτη)
  • Κατανάλωση των απαραίτητων για την ηλικία μερίδων γαλακτοκομικών από προϊόντα χωρίς πρόσθετη ζάχαρη π.χ. άσπρο γάλα, γιαούρτι, τυρί
  • Παρότρυνση να παίρνουν τα παιδιά μαζί τους δεκατιανό από το σπίτι και μεσημεριανό, εάν γυρνούν αργά και δεν τρώνε κανονικό γεύμα στο σχολείο
  • Προσπάθεια να τρώει όλη η οικογένεια μαζί κάποιο γεύμα όσο πιο συχνά γίνεται, τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα
  • Να σερβίρονται κατάλληλες ποσότητες για την ηλικία του παιδιού από πρωτεΐνη και άμυλο στο πιάτο του παιδιού
  • Να υπάρχει πάντα σαλάτα στο τραπέζι
  • Οι γονείς να δίνουν το καλό παράδειγμα υγιεινής διατροφής
  • Περιορισμός των γευμάτων ή σνακ μπροστά από την τηλεόραση.
  •  Ηρεμήστε το στεναχωρημένο/θυμωμένο παιδί με τρόπους που να μη σχετίζονται με το φαγητό.
  • Οι γονείς θα πρέπει πριν κάνουν κάποιες αλλαγές για το παιδί τους και λάβουν τις διαιτολογικές συστάσεις, να είναι έτοιμοι να το κάνουν.
Κορυφή σελίδας