Τι Είναι οι Φυτικές Ινες;

Τι Είναι οι Φυτικές Ινες;

Οι φυτικές ίνες αποτελούν τα βρώσιμα μέρη των φυτικών τροφίμων, τα οποία δε μπορούν να διασπαστούν
από τον ανθρώπινο οργανισμό και κατ’ επέκταση να απορροφηθούν από το λεπτό έντερο. Στην κατηγορία
αυτοί ανήκουν οι μη αμυλούχοι πολυσακχαρίτες (κυτταρίνη, ημικυτταρίνη, πηκτίνη, β-γλυκάνες), οι
ολιγοσακχαρίτες (πχ ινουλίνη), οι λιγνίνες καθώς και άλλα φυτικά συστατικά (πχ κηροί). Επίσης στις
φυτικές ίνες ανήκει και ένας τύπος αμύλου, γνωστός και ως ανθεκτικό άμυλο (περιέχεται σε όσπρια,
ημιαλεσμένους σπόρους και σιτηρά και ορισμένα δημητριακά πρωινού).


Οι φυτικές ίνες βρίσκονται σε όλα τα φυτικά τρόφιμα όπως φρούτα, λαχανικά, όσπρια και δημητριακά.
Ταξινομούνται σε δυο κατηγορίες διαλυτές & αδιάλυτες.

-Οι αδιάλυτες ίνες δεν διαλύονται στο νερό. Είναι η ογκώδης ίνα που βοηθά στην αποτροπή της δυσκοιλιότητας και βρίσκεται σε δημητριακά ολικής αλέσεως, δημητριακά σίτου και λαχανικά όπως καρότα, σέλινο και ντομάτες.

-Οι διαλυτές ίνες διαλύονται στο νερό και βοηθούν στον έλεγχο των επιπέδων σακχάρου στο αίμα και στη μείωση της χοληστερόλης. Καλές πηγές περιλαμβάνουν κριθάρι, πλιγούρι βρώμης, φασόλια, ξηρούς καρπούς και φρούτα όπως μήλα, μούρα, εσπεριδοειδή και αχλάδια.

Και οι δυο κατηγορίες απαντώνται σε διαφορετικές αναλογίες σε τρόφιμα όπως τα ακόλουθα:

Νιφάδες βρώμης, κριθάρι, όσπρια, λαχανικά & φρούτα, πατάτες, ψωμί ολικής άλεσης, δημητριακά ολικής αλέσεως, σπόροι & ξηροί καρποί, καστανό ρύζι κ.α.

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA), η ημερήσια πρόσληψη 25 gr
φυτικών ινών θεωρείται επαρκής για τους ενήλικες. Για τα παιδιά (>1ος έτους) η ημερήσια πρόσληψη
των φυτικών ινών βασίζεται σε αυτή των ενηλίκων με κατάλληλη προσαρμογή στην ενεργειακή τους
πρόσληψη (2gr φυτικών ινών /MJ). Η επαρκής πρόσληψη φυτικών ινών δρα προς όφελος της υγείας του
ανθρώπου καθώς σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων & σακχαρώδη
διαβήτη τύπου 2, όπως επίσης και καλύτερη διαχείριση του σωματικού βάρους & πρόληψη ενάντια στη
δυσκοιλιότητα.

 

Πηγή : Scientific Opinion on Dietary Reference Values for Carbohydrates
& Dietary Fibre,
EFSA, 2010